Limity tuposti

7. října 2009 v 22:12
Středa
Je středa, něco kolem desáté. Celý týden jsem se nedostal ani k tomu připravit si téma pro další Středník. A za dvě hodiny už bude čtvrtek. To by tak nevadilo, dvě hodiny je hafo času. Horší je, že za dvacet minut skončí pořad, co se na něj dívá moje žena. Tím současně skončí i moje psaní, protože počítač je v ložnici, kde manželka pod průhlednou záminkou spánku vyžaduje ticho a tmu.

Tak se zmíním alespoň o zprávě, kterou jsem minulý týden zachytil hned ve dvou pedagogických časopisech: "Jednou z hlavních překážek dalšího rozvoje informačních a komunikačních technologií (ICT) v České republice jsou nedostatečné znalosti studentů z oblasti matematiky, logiky a přírodních věd." To mi přijde vážně příznačné. Hranice možností techniky narazily na hranice povrchní, mělké vzdělanosti současné dětské a dospívající generace.

Dřív nebo později to muselo přijít: Technologie jsou prostě nastavené na vzdělanost toho typu a té úrovně, jaké se u nás dosahovalo v druhé polovině dvacátého století. Když psal Bill Gates Excel, nemohl tušit, že tři čtvrtiny operací nebudou umět lidé využívat z důvodů mimotechnologických, totiž pro totální neznalost elementárních pravidel matematiky a logiky. A nejde jen o Excel. A nejde jen o počítače.

Dnes se dětem lije do hlavy, že znalosti jsou něčím, co po nich vyžadují jen zkostnatělí, málo flexibilní a zoufale netvůrčí učitelé. Pravidelně jsou obdařeny přívlastkem "encyklopedické" (rozuměj: zaprášené, nepraktické) a jejich pamětné osvojování je označováno jako "memorování" a "dril". V tom nejpejorativnějším smyslu, jaký si lze představit.

Pamětně by si totiž osvojoval znalosti jen hlupák, protože všechny potřebné informace jsou přece na internetu. Úkolem současné školy je - zdá se - naučit děti používat Google a všechno si pokaždé znovu odvodit. Tomu se dnes říká rozvoj myšlení. Kolik je pětkrát sedm? Nevím, ale to nevadí - umím si kreativně pomoci, například převodem na sčítání: Sedm a sedm a sedm a sedm a sedm. To je čtrnáct a čtrnáct a sedm. To je čtrnáct a dvacet jedna. A to je třicet pět. A mám to. Přece se nebudu bezduše drilovat násobilku.

Celý svět je už ale nastavený tak, že apriori předpokládá určitou míru vzdělanosti, rozvoje kognitivních funkcí a především schopnost uchovávat jisté penzum znalosti trvale v paměti. Dobrým příkladem může být provoz na pozemních komunikacích: Teoreticky také můžu na každé křižovatce zastavit, vytáhnout PDA, připojit se k internetu, najít si příslušné pravidlo a to aplikovat na danou situaci. Ale takhle se celý silniční provoz vbrzku zhroutí. Je postaven ještě pro generaci, která byla ochotná se něco naučit, ne pro bandu blbů, kteří nakonec skončí s vysokoškolskými tituly získanými v Plzni.

Hysterická snaha současných reformátorů školství odbourat veškerý věcný obsah vzdělávání (na úrovni Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání například není učivo povinnou kategorií - je jen doporučené) ve prospěch rozvoje komunikačních dovedností a sociálních kompetencí povede dřív nebo později ke zhroucení civilizace konstituované na základě úplně jiné struktury vzdělanosti. Pokud se rozumní včas nevzbouří. A tomu zatím nic nenasvědčuje.

A to je pro dnešek všechno, přátelé, žena už začíná být opravdu rozladěná… :-)
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Glosbloger Glosbloger | 7. října 2009 v 22:37 | Reagovat

I ta Marie Terezie při zavádění povinné školní docházky byla vedena snahou mít vzdělané sedláky. Při sledování rozmahu rádoby soukromých vysokých škol s  pseudonáplní učiva , jsem zděšen, co vlastně Ti naši prázdninový vysokoškoláci budou umět. Bude za pár let strach jít k lékaři ? Co naši superabsolventi z plzeňské právní fakulty ? Je to snad oběť (daň)demokracii ? Ne, je to naprosté selhání státu a jeho vlád a ukázkové řešení toho, že se má starat každáý sám o sebe a největší blbost ja arogance demokracie přerostlé do anarchie.

2 rucuk rucuk | E-mail | 7. října 2009 v 22:48 | Reagovat

Pane Petře, máte pravdu. Však na to budoucí generace přijdou. Mozek přece funguje více, když se namáhá. Každý nemá paměť stejnou. Někdo se umí nabiflovat slovo od slova (to tedy neumím, snad jen básničky jsem si pamatovala), ale ostatní jsem musela zvládnout logicky - hlavní myšlenky, obsah a pak to šlo. V různých obdobích života se mi moc hodilo, že jsme se učili dost dnes prý zbytečných věcí, hodně jsem četla. Takový všeobecný přehled, vědět o čem je řeč přece není špatné. Odborné znalosti se studují zvlášť, ne? Jen na okraj, internet je dobrý, ale encyklopedie jsou stejně dobré, vždy po ruce a tak krásně se jimi listuje.

3 P.M. P.M. | Web | 7. října 2009 v 23:42 | Reagovat

Ano, základní vzdělanost upadá. Ptejme se komu a k čemu to slouží. Mě vychází jedině: národ má být blbý, aby byl snadněji manipulovatelný. Manipulovatelný politickou lumpenoligarchií do pozice ovčanů pomáhájícím jí ke korytům a ochotný k dobrovolnému výplachu mozků pomocí mediální propagandy a reklamy na všechny možné způsoby i nezpůsoby, aby táhl ekonomiku tím, že bude se bude zadlužovat a utrácet za věci které většinou nepotřebuje, ale musí mít, aby je za chvíli vyhodil a kupoval nové... a tak pořád dokola.

4 Patrik Patrik | E-mail | 8. října 2009 v 1:07 | Reagovat

Po revoluci jsem se divil že nebyla zrušena povinná školní docházka. Přece tržní hospodářstvínepotřebuje aby obyčejní lidé toho moc věděli. Hlavně ať neumí spočítat výplatu a myslí na Boha.Jejich chlebodárce jim za práci nějaký ten groš dá a více snad nepotřebují.Vzdělanost starší generace byla jen komunistickou výstředností.Podívejte se třeba na ukrajince jak umějí pracovat. Naší lidé,ti starší řeknou že za almužnu dělat nebudou. To je ta deformace.

5 Daniel Daniel | Web | 8. října 2009 v 4:21 | Reagovat

Opět téma které mě opticky nepřitahuje, jenže vy to umíte tak pro můj selský rozum  logicky a přesvědčivě popsat, že jsem se musel nad tím zamýšlet a to i po přečtení si vyvodit závěry a porovnat jakým způsobem sem nabýval vzdělání já osobně a jak dnešní školáci. Snažím se porovnat obtížnost komunikace s lidmi mě věkově blízkými a mladších generací a zjistil jsem že mladším lidem vůbec nerozumím. Ne po stránce zkušeností, spíše porovnávám jak jsme mysleli a komunikovali my a jak komunikují děti generace demokracie a jsem z toho spíše smutný. Na druhé straně znám i spoustu světlých vyjímek, mladých lidí s ambice se něco naučit a nenechat se vláčet trendem společnosti jak popisujete.

6 Paolo Paolo | 8. října 2009 v 6:30 | Reagovat

Jenom jeden z dalších příznaků úpadku společnosti.

7 Friday13 Friday13 | 8. října 2009 v 6:33 | Reagovat

Jasně,jsou líní myslet a učit se.Všechno si najdou na netu,proč by si namáhali závity?

Noví roboti? Stačí jim vypnout internet a jsou

z nich zombiové.

:-))

8 honajz honajz | E-mail | 8. října 2009 v 6:50 | Reagovat

Na jiném webu jsem v komentářích ke článku o nutnosti pamatovat si spoustu PINů a hesel četl zajímavý komentář, že zhruba v 80. letech nebyly žádné záznamníky v mobilu a člověk si většinu potřebných telefonních čísel pamatoval - šesti- i sedmimístná čísla znal zpaměti. Uvědomil jsem si, že to je pravda. A že takové pamatování si a memorování jen posiluje paměť a "šedou kůru mozkovou" a že jsem nemíval problém pamatovat si pak i jiné věci. Dnes všechno pěkně uložíme do poznámek v mobilu nebo Outlooku a zapomeneme. Naše paměti - lidské - odumírají.

9 nar.soc. nar.soc. | E-mail | 8. října 2009 v 7:19 | Reagovat

Selský stav zanikl s naturálním hospodářstvím, takže selský rozum až na útržky, vzal za své taky. Jak také přijít k selskému rozumu na velkofarmách šíbra Babiše?

10 babča babča | E-mail | 8. října 2009 v 7:24 | Reagovat

Naprosto souhlasím. Pamatuji si dobu, kdy se děti začínaly učit matematiku pomocí množin. Hrůza. Ještě ve 4. třídě si pak při sčítání počítaly na prstech. Mnoho informací je možné zjistit na internetu, ale to musím mít představu co vlastně hledám. A ještě něco. Podívejte se na úroveň tisku nebo TV. Články delší než 20 řádků nikdo nečte, je to moc dlouhé. A TV pořady? Ty nás přemýšlet také nenutí.

11 pich pich | 8. října 2009 v 8:39 | Reagovat

jak sleduji mmimoděk situaci, důležité je mít nějaký ten judrpudr. Ten se dá dneska sehnat celkem jednoduše, líp jak ten dřívější vuml. A v našem společenském prostředí, kde se to na rozdíl od ostatního světa tituly jen hemží, je to důležitá podmínka úspěšnosti. Ještě že ostré lokty a rychlá huba, se nedají koupit ...

12 caracola caracola | 8. října 2009 v 10:23 | Reagovat

Jsem již dlouho značně otrávený devalvací našeho školství. Mohu to posoudit,protože mám čtyři vnoučata,která maturovala v různou dobu na různých školách.Jseš už starej tak se nepleť do života mladým,říkám si stále,ale štve mě to intensivně.

13 MIRA MIRA | 8. října 2009 v 11:28 | Reagovat

Čím tupější, tím ostřejší...

14 Petr Kukal Petr Kukal | E-mail | Web | 8. října 2009 v 12:31 | Reagovat

13] MIRA: Geniálně řečeno :-)

15 Pharao 46 Pharao 46 | 8. října 2009 v 13:09 | Reagovat

Dobrý den

Já tento rozvoj pozoruji od doby kdy se na pračky začalo lepit upozornění neotvírejte při praní a nebo nevkládejte ruce při spuštěném mixeru.

16 xoxo xoxo | 8. října 2009 v 16:09 | Reagovat

a všechno to je řízená demoralizace evropy, aby byla lépe ovládnutelná zvenčí. Před cca 20 roky byla úrověň znalostí v celé evropě zhruba na stejné úrovni,  a to mnohem vyšší než kdekoli jinde, dnes je  rozdílná, přičemž nejvyšší je v severských státech, které se nenechávají tolik ovlivňovat amerikanismem. Všechno je ale na hodně dlouhé psaní nebo povídání a všechno to, co se dnes děje je plánováno již někdy od roku 1926 a společně (i když to tak nevypadá) prováděno ve spolupráci CIA a KGB a řízeno skupinou majitelů FED.

17 Pharao 46 Pharao 46 | 8. října 2009 v 16:36 | Reagovat

[16] xoxo

Tož to bych řekl že to vidíte až moc černě.Pravdou je ten amerikanismus ale na druhou stranu dejte lidem to co chtějí tedy většině.

18 Iva Iva | E-mail | 8. října 2009 v 18:12 | Reagovat

Tak se mi zdá, že vím o černé ovci v dnešním trendu škol. Můj sych navštěvuje VOŠ a různé eseje, rozbory, definice apod., které od nich ve škole vyžadují nesmějí být čerpané z googlu aj. Dokonce musí ke každé práci uvádět z jaké literatury čerpali. Alespoň trochu potěšující ne?

19 MIRA MIRA | 8. října 2009 v 20:56 | Reagovat

[18] Iva

Jak je krásné nebýt trendy!

20 zpoplatnik zpoplatnik | E-mail | 31. října 2009 v 10:52 | Reagovat

Myslím, že nejvíce potěšil různé  takyabsolventy všelikých VÝÝÝÝsokých škol poslanecký návrh, aby se změnila pravidla českého pravopisu . A to konkrétně  ve zrušení psaní měkkého a tvrdého i.

Oni totiž tito Judrové s mnoha pofiderně získanými tituly mají potíže při opisování textů a následně vypadají v očích veřejnosti jako pitomci.

21 aaaa aaaa | 7. ledna 2011 v 20:11 | Reagovat

aaaaa

22 aaaa aaaa | 7. ledna 2011 v 20:37 | Reagovat

aaaa

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama