Diktatura proletariátu

10. března 2010 v 15:32
Středa
Minulý čtvrtek neproběhla stávka dopraváků. Dostal jsem se do práce i z ní, takže bych z toho asi měl mít radost. Ale nemám. Zejména proto ne, že celá kauza ukázala, jak slabá Fischerova vláda je. Nebo možná, jak slabá by byla kterákoli jiná vláda tváří v tvář dostatečně nezodpovědné nátlakové skupině, která ovládá strategickou infrastrukturu. Diktatura proletariátu v praxi.

Ne že by mi tak vadilo, že si nádražáci nezdaní režijní jízdenky, gábl a dovolenou. Dotovali jsme to doteď, nějaký čas to ještě vydržíme. Daleko spíš mi vadí neuvěřitelná arogance téhle zaměstnanecké skupiny. Na co jsou, proboha, tak pyšní? Já dělat v dopravě, zalezu sto metrů pod zem. Čest pracovníkům metra.

Moje zkušenosti s veřejnou dopravou jsou totiž převážně příšerné. Jsem si pochopitelně vědom, že je získávám na omezením vzorku těch několika málo linek, které pravidelně využívám. Ale jakýkoli mimořádný výlet mě v mém hořkém přesvědčení jen utvrzuje.

Železnice jsou coby terč kritiky samozřejmě vděčnější, ale mě popravdě nejvíc iritují autobusáci. Už několikrát jsem slyšel, že řidiči autobusů procházejí při přijetí psychotesty. Nejprve jsem tomu příliš nevěřil, ale teď jsem si tím v podstatě jistý. Množství neurotiků a jiných psychopatů, které se vyskytuje v této skupině, převyšuje běžné procento patologií v populaci asi stokrát. Ty prostě musí někdo vybírat.

Společným znakem většiny z nich je úžasná arogance, dokonale šokující (a odzbrojující) každého, kdo umí jíst příborem a na ples nechodí ve flanelové košili s rozhalenkou. Tito neomezení vládci svých vozů jsou vždy připraveni seřvat na tři doby každého, kde nezná přesné názvy stanic, neví, kde končí jedno a začíná druhé tarifní pásmo, nebo má náhodou bankovku vyšší hodnoty než 50,- Kč. Nečiní jim problém tykat komukoli pod 25 let a oslovovat "helejtese" dámy středních let i důstojné starce. Jejich zupácké řvaní, jímž si vynucují pohyb cestujících dále do vozu (nebo cokoli jiného), je pro ně rituálem, bez kterého nelze vyjet.

Pokud by se podobně chovali kdekoli jinde - na ulici nebo v hospodě - byli by nejdéle do dvou minut bezpečně složeni jako nejhorší škodná. V autobuse jim to ale zcela nepochopitelně prochází. Jako by tam nejen oni, ale i všichni ostatní upadli do změněného stavu vědomí. Jsou pány nad naším životem a smrtí.

Což je někdy bolestně přesné, protože řada z nich řídí, jako by včera slezla z traktoru. Někteří dnes ráno. Lidé vlající v zatáčkách kolem tyčí nebo sesypávající se do předních částí vozu mají přitom jedinou starost - aby náhodou neupadli až na palubní desku a nerozhněvali pana řidiče.

Nejhorší jsou v každém směru ti zoufalci, co se zapomněli v osmdesátých letech, kdy byl nejen cestující, ale každý zákazník nikoli "náš pán", ale pokorný prosebník. Tito lidé se jak můry k lucerně neomylně slétají do polostátních podniků (či do těch, které mají dlouhodobé smlouvy s magistráty či kraji), kde socialismus úspěšně konzervují a křísí. Velmi dobře je to vidět při srovnání se soukromými dopravci.

Pokud by se k vám stevardka autobusu Student Agency chovala s desetinou jejich zvůle, víckrát byste se žluťásky nejeli. Říct si, že víckrát nepojedete do Brandýsa s ČSAD Střední Čechy, je ovšem trochu problém. Srovnání je o to zoufalejší: Když si v běžném linkovém autobuse kousnete do rohlíku, nebo se napijete z uzavíratelné láhve, řidič vás vyřve do bezvědomí. V autobusech SA se vás krásná holka celou cestu ptá, zda si nedáte kávu, vodu, čtyři druhy džusů nebo bagetu. V žlutém voze je samozřejmostí nabídka novin a časopisů. V linkovém autobusu si nemůžete číst ale leták z Tesca, protože je tak natřískaný, že nezvednete ruce. Když nakonec přepočítáte jízdné na kilometr, zjistíte, že žluťásci jsou levnější…

Chápu, že už je ta lamentace trochu dlouhá, takže k Českým drahám jen jednu poznámku. Čeština byla díky nim obohacena o jeden kontextový oxymorón. Oxymorón je stylistická figura založená na spojení slov, jejichž význam se navzájem vylučuje. Obyčejně se to ve školách demonstruje na názvu Bžezinovy sbírky "Svítání na západě" nebo na citátu z Máchy: mrtvé milenky cit. Pokaždé si na to vzpomenu, když na nádrží slyším z amplionu sousloví "pravidelný příjezd". Škoda že už neučím, dal bych to do písemky.

Tento stav nám tedy minulý týden vyhrožoval stávkou a udělá to znovu, kdykoli se mu nebude něco líbit. Pevně doufám, že pro ně nebude dostatečným impulzem tento blog. Poslední spoj linky 346 z Černého Mostu do Brandýsa včera vůbec nejel, čekali jsme tam v -5°C 40 minut na 367. A to jsem nadával jenom v duchu. Co se asi stane dnes?
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 nar.soc. nar.soc. | E-mail | 10. března 2010 v 16:34 | Reagovat

Autorovi.

Nějak mícháte jablka s bramborama. Přece je zřejmé, že za chod instituce a její vnější výstupy zodpovídají zaměstnanci hierarchicky.

Takže stojí-li vedení za hovno, je hnojiště všude.

Je zajímavé, že řídících funkcí na dráze přibylo 3x

(dopravní cesta, osobní doprava a nákladní doprava ) a výkony klesly asi také třikrát. Běžnému železničáři se život jen ztrpčil. Vím o čem mluvím, švagr i syn  na dráze ve funkcích strojvedoucího a vozmistra to potvrdili. Binec, který vznikl třemi ředitelstvími, je neskutečný.

Je samozřejmě vadné, když se problémy řízení dostanou až k odborářům, ale je to výsledek dvacetiletého blbství, politizace a zlodějny. Proto také vzniklo na železnici  už asi 10 odborových organizací a svazů ( všechna ředitelství z toho měla radost, že už nebudou mít vliv ). Samozřejmé je, že v takových poměrech se mohou odbory domluvit, už jen na tom co je spojuje. Tím už nejsou ani mzdy ( protože o těch vyjednávají jinde ), ale politika. Jedná-li se s lidmi dostatečně dlouho bezohledně, vychová se kolektiv, který stejnou mincí oplácí. Řídící chamtiví blbci si vychovali nepřátelské povstalce.

I kdyby je pozavírali, vnitřní pocity lidí se už nezmění. Duškovo tvrzení o homosexuálech a jejich pohnutkách, je lapidárním posudkem o kvalitách mozkového centra "řídícího"

železnici.

Nezapomeňte napsat panu Jančurovi, aby převzal také MHD a konečně udělal jančurovský pořádek ( včetně následných cen ).

2 Paolo Paolo | 10. března 2010 v 16:46 | Reagovat

Když srovnávám dnešní diktaturu peněz s diktaturou proletariátu, tak po mých zkušenostech na tom ta druhá není tak špatně.

3 pich pich | 10. března 2010 v 16:49 | Reagovat

nedivím se rozhořčení proletáře Kukala, že ho ti zlí proletáři tak lekají.

Spíš mi vadí rozhořčení Kalousci, Nečasi a různí uživatelé soukromé dopravy.

Vždyť zastavení veřejné dopravy by zahustilo už tak zahuštěnou Prahu a ti chudáci ve svých malých offroad, by museli úřadovat za jízdy.

Nevím ale, co mají společného s paně Kukalovým rozhořčením ti, co musí s těmi všemi šalinami, autobusy jezdit denně, za každého počasí, s jakýmikoliv grázly co jim nalezou do vozu. Pan spisovatel by měl zkusit po šesté změnit zaměstnání a aspoň rok si tu darebáckou práci vyzkoušet.

Všude jsou lidé různého charakteru. Tak i v tak těžce kritizované dopravě. Házet ale všechny do jednoho pytle, dovede jen vzteklý pravičák, který do svého svatého rozhořčení zabali vše, od komunismu, diktaturu proletariatu, po stesk že Fišerova vláda nenechá ty zatracené odborářské darebáky postřílet ...

4 jpk jpk | 10. března 2010 v 16:51 | Reagovat

Pane Kukale, potíž není ani ve slabosti vlády, ani v nezodpovědnosti dopraváků, ale ve stupiditě českých zákonů vytvořených v prvé polovině 90. let. Tyto zákony umožňují nejen fungování pochybných benefitů, o které je teď zájem, ale také umožňují prakticky neplatit daně živnostníkům a pod. Hloupé je, že se usiluje o změnu pravidel během hry...

5 prd prd | 10. března 2010 v 17:21 | Reagovat

Já, jako dávno kdys horník, jsem měl benefit 54 q uhlí.

Nevím zda to ještě přetrvalo.

Eisboňáci měli taky ty svoje benefity. Nějaké stravenky hrazené z poloviny zaměstnavatelem, to nepamatuji.

Dnešní panstvo má tucty benefitů, nadstandartní platy a odměny, zlaté padáky, služební auta k soukromému použití, podnikatelé auta s odpočtem DPH a bůhví co ještě.

Ale z nějakých požitků pro pracující lidi, je málem revoluce.

6 PR PR | Web | 10. března 2010 v 17:24 | Reagovat

Souhlasím s pichem. Autor by si měl nejdřív zkusit dělat šoféra autobusu, jinak opravdu nikdy nepochopí, že na poměry, v jakých musí pracovat, jsou naši řidiči vlastně milí a tolerantní :)

7 bla bla | 10. března 2010 v 18:05 | Reagovat

to je zajímavé. Benefity běžných zaměstnanců a jejich nízký základ pro sazbu DPH (nevím proč do toho každý druhý plete nějaké dotace) tak strašně vadí.

Naprosto nezdaněné nepřeberné benefity (bývalí komounističtí papaláši jsou proti nim saláti) naší impotentní a jen o koryta se hádající vládní garnitury nikomu neprosto nevadí......

(všechny možné cestovní a ubytovací náhrady, zaměstnávání rodin jako asistentů,  jídelna v PS za pár halířů, ubytování, 100% nemocenská zatímco národ je těmito nenasyty peskován že si 1. 3 dny nezaslouží nic a je označován za nenažraný).

Máme divný metr... Když už Američanům došla trpělivost s výsledky právě odeznělého "veleúpěšného" tažení vlády ODS proti korupci a sami chtějí napsat pro ČR zákon o státních zakázkách, je to podle mne nezměrná ostuda a vyjádření skutečného (velmi smutného) obrázku, jaký jsme si stačili u vyspělých zemí o sobě vybudovat. Vpřed k zářným zítřkům!

8 babča babča | E-mail | 10. března 2010 v 18:45 | Reagovat

to : pich

Dost dobře nechápu proč označujete autora za vzteklého pravičáka jen proto, že chce cestovat jako člověk a nemá chuť snášet aroganci řidičů. Možná jste jeden z těch co jezdí sami v autě a srdí těm ubožákům co stojí na nástupních ostrůvcích pod nos a já vás proto nebudu nazývat levičákem nebo pravičákem. Nevidím nic špatného na tom, pokud se člověk právem dožaduje kvality za své peníze. Doprava je služba jako každá jiná.  Mám úplně stejné zkušenosti jako autor a domnívám se, že řidič vykonává práci jako každý jiný a nemá právo na mě řvát z žádného důvodu.

9 caracola caracola | 10. března 2010 v 19:33 | Reagovat

Je to stejná situace jako když zloděj křičí "chyťte ho".Ochota poslanců zdanit si vedlejší benefity je už námětem anekdot..

10 honajz honajz | E-mail | 10. března 2010 v 21:13 | Reagovat

Jezdím po Praze tramvají, a někdy se ani nedivím řidičům, že jsou neurotičtí. Taky bych byl. Nesmějí do vozu pustit víc jak jednoho psa, v případě, že se dva psi porvou, bude za to zodpovědný on. Vysvětlovat lidem, proč nemohou nastoupit s druhým psem, musí být na budku. Na každé konečné vyhazuje z vozu smrdící bezdomovce, často opilé. Pokud je to po půlnoci, aby se bál o život, nebo že mu tramvaj nebo autobus někdo podpálí, jako se stalo nedávno. A přestože podle dopravních předpisů má tramvaj přednost, musí řidič neustále zvonit na ty blbce v autech, co jezdí / stojí na kolejích, co mu vlítnou na křižovatce na červenou pod kola, co mu odbočují před maskou tramvaje, aniž by dali blinkr... Fakt to nebude žádný med, dělat řidiče hromadné dopravy.

11 Josef Sedláček Josef Sedláček | E-mail | Web | 11. března 2010 v 8:35 | Reagovat

Cituji:

Mladí lékaři zvažují hromadnou výpověď:

"Absolventi lékařských fakult se bouří kvůli platovému ohodnocení i podmínkám, za nichž se připravují na atestaci. Nejenže sepsali nekompromisní manifest, někteří dokonce navrhují stávku nebo ještě radikálnější krok: kolektivní výpověď z českého zdravotnictví."

http://www.novinky.cz/domaci/194397-mladi-lekari-zvazuji-hromadnou-vypoved.html

Včera to byli zemědělci, učitelé, vědci, soudci a studenti, dnes dopraváci a lékaři, zítra vznesou oprávněné požadavky další profesní skupiny.

Je to jak píšete: Diktát dostatečně nezodpovědné nátlakové skupiny, která ovládá strategickou infrastrukturu.

"Je nás tu tisíc, a když se domluvíme a dáme výpověď, tak se české zdravotnictví položí. Neboť odhaduji, že v něm zastaneme velkou a rozhodující část práce."

http://www.novinky.cz/domaci/194397-mladi-lekari-zvazuji-hromadnou-vypoved.html

12 Petr Petr | 11. března 2010 v 10:39 | Reagovat

Pane spisovateli,házíte všechny do jednoho pytle,což správné není.Naprosto souhlasím s přispěvatelem "bla".Benefity pobírají zaměstnanci téměř všude.Služební auta,notbooky,13.platy,relaxační pobyty,stmelovací výjezdy pracovních kolektivů,stravenky,příspěvky na dovolené atd.Novináři se o to nezajímají,pravicoví politici se nepohoršují.Proč?Protože se jedná o zaměstnance,kteří konvenují s jejich politickým přesvědčením a názorem na společnost.Jsou to zaměstnanci pracující v kancelářích,obchodní zástupci,techničtí mažeři,pojišťovací zprostředkovatelé,finanční poradci,realitní makléři,střední a vyšší managment atd.Zkrátka to nejsou dělníci,řemeslníci,řidiči,kuchaři,pokojské,horníciTato povolání nejsou dnes v kursu,nejsou in. A když nejsou in a cool,tak ať nemají benefity,ať nestávkují.Stávkovat mohou jen lékárníci (milionáři,které vždy p.Nečas z ODS podpoří) nebo v současné době mladí lékaři.Tady o žádné vydírání nejde.Z nenažranosti a nesolidarity lidí pravé vůle v ČR zůstává rozum stát.V západní Evropě nikdo nikomu právo stávkovat za své požadavky neupírá.Viz generální stávka v Řecku.

13 rýpal rýpal | 11. března 2010 v 11:41 | Reagovat

to: Petr

Jste si jistý, že tyhle benefity jsou zdaněné stejně jako ty, které poskytují svým zaměstnancům ČD? Tady vůbec nejde o to, že jim je někdo upírá, ale o daně které z nich odvádí ČD do daňového systému. Nikdo nechce, aby vyšší daně platili zaměstnanci, ale ČD  státu! Zaměstnanci se jen bojí, že to ve finále ČD naúčtují jim. Pokladní, která prodává jízdenky má právo na 6 neděl dovolené a ozdravný pobyt. V čem je tak velký rozdíl mezi ní a prodavačkou třeba v TESCU?  Ta maká o víkendech bez příplatků a drží pusu, protože jinak skončí.

14 bla bla | 11. března 2010 v 11:54 | Reagovat

to13: jsou zdaněné podle vykázané ceny. Je na zaměstnavateli, jakou má na ty benefity sjednanou cenu, zda plnou nebo s nějakou slevou. Spor je o nezdanění těch slev. (rozdíl ceny tržní a ceny, za kterou má zaměstnavatel ten benefit sjednaný) Jediní, kdo mají benefity 100% nezdaněné jsou právě ti poslanci, co jim tak strašně jde o tu rovnost zdanění "pro všechny".

A kydž má ten náš stát a jeho reprezentanti takový strach o ty daňové úniky, jak mohou tak lhostejně přihlížet např. oknem vyhozeným 888.000.000,-- Kč za nesmyslnou Opencard, když si nikdo nenaříkal, že by systém papírových tramvajenek nevyhovoval? Oporavdu ho bylo třeba nahrazovat??? Jen za tuhle akci stát vyhodil oknem (a možná do kapes nečích kamarádíčků) více beněz, než jsou všechny ty hypotetické "nespravedlivé" daňové úlevy za benefity obyčejných zaměstnanců dohromady. To vážně necítíte to pokrytectví????

15 Standa Standa | 11. března 2010 v 12:54 | Reagovat

Petře jste směšný. Největší arogance je od politiků a úředníků. Kdyby nedošlo k rozkradení republiky, tak by sme se zde nebavili o dopravácích (odborech), ale o tom, jak se máme lépe.  Hledáte problém úplně někde jinde, než je.

Koukněte se na své město. V Houštce? se udělala za miliony zbytečná dráha pro bruslaře i s dopravním značením a ve Staré Boleslavi se nedá jezdit po místních komunikacích, jelikož v nich je díra na díře a tak velké, že i jízda krokem je pro vozidlo zničující. Na papeže a cyklotrasy a jiné blbosti je a bude. A na řádnou přepravu obyvatel z bydliště do práce není. V Brandýse (Vrábí) stejné.Tak si udělejte pořádek ve svém městě a potom zde můžete psát své články.

16 Luboš Luboš | 11. března 2010 v 13:02 | Reagovat

Výhody v zaměstnání jsou běžné v demokratických, západních státech. A i u nás za první republiky a stav přežil bez úhony i ty zlé komunisty. Až najednou je problém v demokracii. Výhody využívají dnes jenom naši politici, bankéři a podnikatelé. Čím to je?

17 prd prd | 11. března 2010 v 15:48 | Reagovat

(8) petr-kukal as babča

ano jsem zlotřilý důchodce, který jezdí dvakrát týdně starou škodovkou do několik km vzdáleného midimarketu.

A na rozdíl od většiny pražáků ve dvojici. A taky proto, že bus jezdí jen s dětmi do a ze školy.

A to jen proto, že naše dva obchůdky podlehly trhu aby markety německé a jiné posilovaly hospodářskou nezávislost německa. Vy ale jistě nejste proti.

Jako dávno už pracující jsem jezdil čtyřicet let autobusy, nevím proč jsem nikdy žádný popisovaný horor nezažil a jen málokdy jsem musel absolvovat třicetikilometrovou trasu ve stoje.

Zřejmě ten hrůzný stav nastal až po sametu a kdyby tady už veškerou dopravu ovládl Jančula se svými žluťásky, nevím jak dlouho by se stewardky usmívaly.

Ono to také chce necpat se do Prahy, protože takové aglomerace jsou časem naprostou pastí a to nejen v dopravě ...

p.s. přemíra škodlivin v ovzduší, narušuje i mozkovou činnost

18 babča babča | E-mail | 11. března 2010 v 16:42 | Reagovat

Nejsem Kukal a nemám ani to staré auto a na nákupy jezdím vlakem do blízkého města. Někdy i tím autobusem. Je pravda, že je to autobus školní a ty děti nejsou vždycky beránci, ale to, že se mi v mém věku  řidič neobtěžuje ani odpovědět na pozdrav, není nic neobvyklého. Vystupuji na poslední  zastávce, kdy už děti vystoupily a někdy mám problém, aby mi pan řidič nezavřel kabát do dveří.  Asi se hrabu na jeho vkus moc pomalu. Autobus mi stojí před domem a na vlak musím 5 minut pěšky, ale raději tahám ty tašky do vlaku a z vlaku, než snášet chování řidiče.

Víte, já jen nechápu proč každý kdo má jiný názor než autor, ho musí tak zuřivě napadat. Možná se panu Kukalovi taky nelíbí chování našich politiků, ale o tom snad tenhle článek nebyl. Pokud bych volila vaši formu, asi bych napsala, že škodliviny v ovzduší zřejmě postihly i venkov, ale to bychom se asi nikam nedostali. Politici se chovají hrozně, ale zdá se, že zbytek populace na to nebude lépe. My ještě zdaleka netušíme co to je demokracie.

19 bla bla | 11. března 2010 v 19:32 | Reagovat

18 to je mi Vás líto babčo. Já taky dost často jezdím z maličké obce u Prahy busem včetně sněhové kalamity v lednu. I když se řidiči střídají, někdy jede śhnilá karosa, někdy Mercedes nebo zánovní SOR, vždy s řidičem pohoda, přátelské pokecání i zastaví mimo zastávku, když jede kolem domu..... a to kaskadérsky balancuje na místní silničce kam se zrovna vejde. Je to v jednotlivých lidech. Máte smůlu, tam kde bydlíte máte holt řidiče od přírody hulváta a nerudu - to ale nic nemění na tom, že problém s DPH na benefity je někde jinde viz moje předchozí.

20 pich pich | 11. března 2010 v 19:56 | Reagovat

(18) pokud jste opravdu babča jako já starý sedmdesátiletý dědek, tak se omlouvám.

Přesto trvám na tom, že pokud někdo plete do běžných životních situací nějaké zlobné poznámky o proletářích, ve smyslu hloupých socek, pak projevím i já svůj názor.

Za popsané problémy zodpovídá provozovatel a ti jak známo s nějakým socialismem nemají nic společného.

A zaměstnanci jsou pak obrazem provozovatele ...

21 Iva Iva | E-mail | 15. března 2010 v 11:02 | Reagovat

Také bych neházela všechny zaměstnance veřejné dopravy do jednoho pytle, ale s arogancí zaměstnaneckých skupin souhlasím. A ta se pak projevuje u jednotlivých zaměstnanců. Ať už u řidiče jako neomezeného a někdy neurvalého vládce autobusu, tak i u výše zmiňovaných lékařů. Za posledního půl roku jsem zažila tři dost drsné projevy moci u lékařů, kdy mi opravdu rozum nebral a stále nebere. Protože seřvat 56 letého chlapa po dvou infarktech, který přijde v sobotu ve 13hod. (čekal od rána kdy mu začalo být zle, nemohl dýchat a měl 40st.horečky) čekal až se pan doktor vyspí a naobědvá, aniž by se na něj podíval, jen na základě toho co říká ve dveřích sestře, co že tam leze s chřipkou, ať si uvaří čaj a lehne si, mi přijde opravdu trochu drsné. A to byl ten lehčí případ. Při dalším poslal pan doktor z malého města paní do 23Km vzdálené nemocnice na rentgen, jestli nemá zlomenou nohu, protože jí po úraze otýkal kotník autobusem ovšem v sobotu, kdy žádný nejede. Možná řeknete proč si na ně nestěžují, jenže jde o starší lidi a k panu doktorovi budou muset chodit dál. A na výběr nemají. Tak já nevím lidi, měli bychom se asi všichni nějak zamyslet, jenže to bolí já vím.

22 bla bla | 16. března 2010 v 17:14 | Reagovat

21 ano paní Ivo, v tom máte naprostou pravdu. Ale myslím, že grobiáni zneužívající svou okamžitou situační nadřazenost nejsou obecným důvodem pro likvidaci zaměstnaneckých benefitů cestou odstranění jejich zvýhodnění v oblasti DPH.

23 Iva Iva | E-mail | 17. března 2010 v 6:51 | Reagovat

22 s tím souhlasím.

24 cheap wedding gowns cheap wedding gowns | E-mail | Web | 11. ledna 2013 v 18:05 | Reagovat

I was searching google and came across this good article. I'll be sure to bookmark it!
http://www.isdress.org

25 mori lee wedding dress mori lee wedding dress | E-mail | Web | 12. ledna 2013 v 4:33 | Reagovat

Whoever wants to reach a distant goal must take small steps.
http://www.speakdress.com

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama